Friday, February 5, 2010

Soalan Dan Jawapan


Soalan:
Apakah erti sifat, zat, afaal dan asma' ?

Jawapan:
a. Sifat ertinya tabiatNya
b. Zat ertinya diriNya
c. Afaal ertinya perbuatanNya
d. Asma' ertinya namaNya

Soalan:
Yang manakah dinamakan asma' ?

Jawapan:
Yang dinamakan asma' itu ialah sesuatu yang menunjukkan sesuatu iaitu asma' namanya.

Soalan:
Siapakah yang memberikan nama Allah Taala itu ?

Jawapan:
Alah Taala sendiri yang memberikan namaNya, Allah, bukan makhluk yang memberi namaNya

Soalan:
Nama Allah Taala itu Qadim atau hadis ?

Jawapan:
Nama Allah Taala itu Qadim bkan hadis (baru).

Soalan:
Apakah perbezaan antara sifat dengan mausuf, antara wujud dengan maujud, antara ilah dengan ilahiyah, antara ilah dengan Allah ?

Jawapan:
a. Perbezaan antara sifat dengan mausuf ialah sifat itu kenyataan (yang menampakkan diri) mausuf.
b. Wujud menampakkan diri maujud.
c. Ilah menyatakan diri ilahiyat. Allah itu ialah ilah yang kaya daripada tiap-tiap sesuatu yang lain dan sesuatu yang lain memerlukanNya.
d. Allah pula adalah nama Tuhan yang wajibul wujud yang mempunyai dua puluh sifat yang wajib diketahui.

Soalan:
Adakah sifat itu berkongsi dengan zat ?

Jawapan:
Sifat itu tidak bercerai dengan zat dan tidak bersekutu dengan zat. Kita tidak dapat mengetahui kaifiatnya.

Soalan:
Apakah perbezaan antara zat dengan sifat ?

Jawapan:
Perbezaan antara zat dan sifat ialah zat itu diriNya dan sifat itu kelakuanNya.

Soalan:
Apakah perbezaan antara iman dan Islam ?

Jawapan:
Perbezaaan antara iman dengan Islam ialah iman itu batin dan Islam itu zahir yang tidak boleh bercerai antara kedua-duanya seperti nyawa dengan badan. Tubuh badan tidak akan hidup tanpa nyawa. Tidak sah Islam itu melainkan dengan iman. Tidak sah iman tanpa Islam kerana Islam itu adalah zahir iman. Oleh sebab itulah, tidakboleh dianggap Muslim bagi orang yang tidak Islam iaitu tidak melaksanakan perintah dan meninggalkan apa yang dilarang oleh syarak.

Soalan:
Dari mana asal amal, taat, kebaikan dan kejahatan ?

Jawapan:
a. Asal amal itu ilmu.
b. Asal taat itu, tidak menurut hawa nafsu.
c. Asal kebaikan itu, menyalahkan hawa nafsu.
d. Asal kejahatan itu, menurut hawa nafsu.

Soalan:
Yang mana satu syarat amalan yang mengesahkannya ?

Jawapan:
Syarat yang mengesahkan amalan ialah Ikhlas.

Soalan:
Ikhlas itu ada berapa macam?

Jawapan:
Ikhlas itu ada tiga macam iaitu:
a. Ikhlas orang mubtadi (permulaan), orang yang baru belajar.
b. Ikhlas orang mutawasid (pertengahan), orang yang sedang belajar.
c. Ikhlas orang muntaha (perhentian), orang yang arif.

Soalan:
Berikan perbezaan antara ketiga-tiga tersebut ?

Jawapan:
Ikhlas orang mubtadi ialah:
a. Suci daripada riya' dan suma'ah.
b. Kerana berharap agar mendapat pahala masuk syurga.
c. Kerana takut akan azab masuk neraka.

Ikhlas orang mutawasid ialah:
a. Maha suci daripada riya' dan suma'ah, hanya melakukanna semata-mata kerana Allah.
b. Hanya melaksanakannya apa yang diperintah oleh Allah dan meninggalkan apa yang dilarang.
c. Bukan kerana hendakkan pahala masuk syurga dan bukan kerana takut akan azab masuk neraka.

Ikhlas orang muntaha ialah:
a. Tidak melihat dirinya yang melakukan amalan, hanya yang dipandang ialah perbuatan dan kelakuan Allah Taala yang melakukan terhadap dirinya.

Soalan:
Apakah cara untuk melepaskan diri kita daripada syirik ?

Jawapan:
Untuk melepaskan diri kita daripada syirik, keluarlah anda daripada diri anda.



Petikan dari kitab Kasyaful Asrar