Tuesday, February 9, 2010

Penolehan


Hai anakku! Ketahuilah, bahawa sesungguhnya seorang hamba itu berada di antara Tuhan dengan makhlukNya. Apabila dia mengalih pandangannya daripada Allah kepada makhluk, tersisihlah dia daripada Allah, dan kerana itu dia akan menjadi hamba yang terbiar, terhalang dan sia-sia.

Dan jika sang hamba itu memandang hanya Allah serta membelakangi makhluk, maka dia akan didekatkan oleh Allah dan dihampirkanNya, serta diberikan tempat disisiNya. Sebab Allah ta'ala, apabila mencintai seseorang hamba, Dia akan mengambil berat terhadapnya sekadar pendekatan hamba itu kepadaNya dan kecintaannya terhadapNya, dan Dia tdak menyenangi daripada hamba itu bila hamba itu memandang kepada selain Dia.

Memandang kepada matabenda
Tidakkah anda terfikir, bahawa Iblis yang dikutuki Allah itu memandang kepada dirinya, lalu berkata mengenai Adam: Aku lebih mulia daripadanya! Lantaran itu ia telah dilaknati Allah dan dihalauNya.
Demikian pula dengan Fir'aun, dia memandang kepada kerajaannya, lalu berkata: Bukankah aku ini raja yang memiliki negeri Mesir? Maka Allah telah menenggelamkannya.
Dan Qarun pula, memandang kepada harta kekayaannya, lalu berkata: Semua hata kekayaan ini aku sendiri yang meraihnya dengan kepandaianku sendiri! Lalu Allah memerintahkan bumi supaya menelannya dengan segalan harta kekayaannya.
Begitu pula dengan para Malaikat, yang memandang kepada tasbihnya dan pensuciannya terhadap Allah, ketika mereka mengatakan:
"Dan kami bertasbih terus memuji Engkau dan mensucikan Engkau" Al-Baqarah:30
maka Allah ta'ala membalakan mereka dengan bersujud terhadap Adam.
Demikian juga terhadap sesiapa saja yang mengatakan 'Aku', lalu akan dijawabnya oleh Allah ta'ala: Tidak, bahkan Akulah!
Kemudian dicampakkanNya orang itu ke tempat yang terendah dari segala tempat yang rendah. Manakala orang yang mengatakan 'Engkaulah Allah', akan diangkatNya pula orang itu ke tingkat yang tertingi dari segala tempat yang tinggi.


Petikan dari kitab Haalat Ahlil Haqiqah Ma'Allah

No comments: