Saturday, February 6, 2010

Siapakah Mereka

Mereka ini adalah nama-nama dalam ahli sufi yang sangat terkenal dizaman mereka

1. Ibnu Abil Huwari r.t
Namanya Ahmad bin Abul Hawari, bergelar Abul Hasa, dari penduduk Damaskus. Pernah bersahabat dengan Abu Sulaiman Ad-Darani dan yang lain daripada Tok Guru, umpamanya Sufyan bin Uyainah dan lelain lagi. Dia punya seorang saudara bernama Muhammad bin Abul Huwari, sama setujuan dalam sifat zuhud dan wara', dan puteranya bernama Abdullah bin Ahmad, salah seorang zahid juga, dan ayahnya Abdul Hawari pula seorang dari para Arif Billah dan ahli wara', jadi keluarganya dari kumpulan orang-orang wara' dan zuhud. Abul Huwari wafa pada tahun 230H , moga-moga Allah merahmatinya.

2. Ka'bul Ahbar r.t
Namanya Ka'ab bin Matik, seorang tabi'in yang termasyhur dengan panggilan Ka'bul Ahbar r.a. Hidup pada zaman Nabi saw tetapi tidak bertemu dengan baginda. Dia memeluk Islam pada zaman Abu Bakar, yang lain menyaatakan pada zaman Umar r.a dan bersahabat dengan Umar dan banyak riwayatnya daripada Umar r.a. Dia juga meriwayatkan daripada lelain sahabat dan sekumpulan para tabi'in. Dia menetap di Hamsh. Abu Darda' r.a berkata, Ka'bul Ahbar mempunyai ilmu yang banyak, dan ramai yang mengatakan begitu pula, dan mempercayainya. Sebelum memeluk Islam Ka'bul Ahbar beragama Yahudi, dan menentap di Yaman. Dia meninggal dunia pada zaman pemerintahan Usman bin Affan r.a pada tahun 32H, dikuburkan di Hamsh dalam perjalanannya menuju peperangan. Moga-moga Allah merahmatinya.

3. Ubaid bin Umair
Dia adalah seorang Imam yang mulia dari golongan tabi'in, nama penuhnya Ubaid bin Umair Al-Makki, terkenal dengan teguh agamanya dan kelurusannya, Seorang ahli pidato negeri Mekah, sangat fasih dan lancar lidahnya, sering duduk dengan sahabat Nabi yang mulia, iaitu Abdullah bin Umar r.a dalam majlis taklimnya, selalu menangis kerana terpengaruh dengan bicara dan budi luhurnya. Wafat tahun 68H. Moga-moga Allah merahmatinya.

4. Ibnul Mubarak
Dia adalah Imam yang mulia, seorang Hafizh dan mujahid namanya Abdullah bin Al-Mubarak bin Wadhid Al-Hanzhali At_tamimi. Bergelar Abu Abdur Rahman, punya bayak karya
dan catitan pelayaran, menghabiskan umurnya di dalam pelayaran sebagai orang naik haji, mujahid, peniaga, pernah mengumpulkan ilmu hadis, fiqh, bahasa arab, sejarah lagi berani dan pemurah hati. Wafat pada tahun 181H di Buhait ketika baru kembali dari berperang dengan Rom. Moga-moga Allah merahmatinya.

5. Ubai in Ka'ab
Dia seorang sahabat yang mulia dari kaum Ansar suku Khazraj. Namanya Ubai bin Ka'ab bin Qais. Dia adalah seorang pendita kaum Yahudi sebelum memeluk Islam, sangat mengerti mengenai Kitab-kitab lama. Apabila memeluk Islam, dia terpilih menjadi salah seorang penulis wahyu. Turut menyaksikan perang Badar, Uhud, Khandaq dan lelain peperangan, semuanya bersama Rasulullah saw.
Pada masa hayatnya pernah memberi fatwa agama, ikut serta dengan amirul mukminin Umar bin Al-Khattab r.a dalam peperangan Al-Jabiyah dan telah ditugaskan untuk menulis perjanjian damai dengan penghuni Baitul-maqdis. Wafat di Madinah pada tahun 21H. Moga-moga Allah merahmatinya.

6. Zin-Nun r.a
Dia adalah Tsauban bin Ibrahim Al-Ikhmimi Al-Mashri, bergelar juga dengan Abul Faidh, salah seorang zahid yang terkenal. Dilahirkan di Mesir dari bangsa Nobi berasal hamba sahaya. Dia mempunyai lidah yang fasih, ahli kebjaksanaan dan berkata syair. Meninggal dunia di Jizah (Mesir) pada tahun 245H. Moga-moga Allah merahmatinya.

7. Abu Yazid Al-Bisthami
Dia itu Taifur bin Isa Al-Bisthami, bergelar Abu Yazid, seorang zahid yang terkenal, dilahirkan di Bisthamsebuah negeri di antara Khurasan dan Iraq pada tahun 188H dan wafat pada tahun 261H, rahmahullah ta'ala.

No comments: