Monday, February 22, 2010

Rahmat Allah


Tersebut dalam kisah. Ada salah seorang lelaki fasik daripada Bani Israil. Orang kampung tidak dapat lagi membendung kefasikannya. Mereka mengadu kepada Allah, lalu Alah memberi wahyu kepada Musa as supaya mengusir pemuda itu dari kampung mereka sehingga pemuda itu pergi ke suatu tempat yang tidak ada manusia, tanaman, binatang liar ataupun burung. Disitulah dia jatuh sakit dan tidak ada pulak yang menolongnya. Dia jatuh ke tanah. Dia meletakkan kepala sambil berkata:

"Kalaulah kepalaku ini dipangku ibuku, tentu dia mengasihiku, tentu dia menangis meratapi ku. Kalaulah ayahku ada disini, pasti dia menolong dan merawatku, Kalau isteriku ada bersama, pasti dia menangisi kematianku, jika anak-anakku ada, tentulah mereka akan tersedu-sedu mengeringi jenazahku, lalu mereka akan berdoa: Ya Tuhan, ampunilah ayahku yang lemah, fasik derhaka dan terusir dari kampung ke padang yang gersang. Yang keluar dari dunia ke akhirat tanpa harapan suatu apa pun..... Ya Allah, Engkau telah memisahkan aku dari orang tuaku, anakku dan isteriku, namun janganlah Engkau pisahkan aku dari RahmatMu. Sesungguhnya Engkau telah membakar hatiku sebab berpisah dengan mereka, namun janganlah Engkau bakar hati ini dengan nerakaMu kerana kemaksiatan ku."

Kemudian Allah mengutuskan beberapa bidadari menjelma menyerupai ibu dan isterinya. Begitu ghilman (anak-anak syurga) menjelma sebagai anak-anaknya. Serta mengutuskan malaikat solah-olah bapanya. Mereka duduk di sisinya dan meratapinya. Lalu lelaki itu berkata:

"Sesungguhnya ini ibubapa, isteri dan anak-anakku telah hadir disisiku."

Maka legalah hatinya sehingga meninggal dunia. Kemudian Allah mewahyukan kepada Nabi Musa , "Pergilah ke suatu padang disana, disitu telah mati seorang wali, maka hadir dan uruslah dia."

Ketika Nabi Musa sampai ketempat itu, dilihatnya yang mati itu adalah pemuda yang telah diusirnya sambil dikelilingi para bidadari lalu baginda berkata:

"Ya Tuhanku, bukankah ini pemuda yang ku usir atas perintahMu?"

Allah berkata, " Wahai Musa, sesungguhnya Aku telah merahmati dan mengampuninya. Sebab dia meratap ditempatnya, dia tinggalkan kampung halamannya, kedua orang tuanya, bahkan anak dan isterinya. Maka Aku utus para bidadari menjelma sebagai ibu dan isterinya, malaikat sebagai bapanya. Mereka mengasihi kepedihan dan pengasinganya. Sesungguhnya jika orang menunggal di tempat yang jauh, maka ahli bumi dan ahli langit akan menangis mengasihaninya. Lalu bagaimana Aku tidak mengasihinya sedangkan Aku Maha Pengasih?"


Petikan dari kitab Mukasyafah Al Qulub

2 comments:

ابن زين الرمباوي said...

semoga Allah pilih kita mati di jalan Allah...Barang siapa bercita cita untuk syahid dgn sungguh2 Allah akan sampaikan dia tempat para shuhadak..amin..

Ali Imran said...

mudah-mudahan kita dalam pilihan Allah ke dalam hamba yang diredhaiNya